20 juli 2020 | Wordt er een hittegolf voorspeld? Deze tips helpen je hoge temperaturen te doorstaan.

Het mooie weer zorgt bij velen voor een instant vakantiegevoel. Daarnaast maakt ons hormoonstelsel bij zonnig weer endorfine aan, dat zorgt voor energie, rust in het hoofd en een kortstondig goed gevoel. 

Is het ook nog warm? Dan verwijden de bloedvaten zich met een ontspannen gevoel als gevolg.

De zon en de vaak bijbehorende aangename temperaturen zorgen dus algemeen voor een betere gemoedstoestand. Maar stijgt het kwik boven de 25 graden? Dan kan dit bij velen als onaangenaam ervaren worden en ook is het gevaarlijk voor onze gezondheid!

Ouderen vormen de grootste risicogroep voor klachten die verband houden met warm weer. Ook mensen met een chronische aandoening, personen in een sociaal isolement, daklozen, mensen met overgewicht en (zeer) jonge kinderen behoren hiertoe.

Het is dus van groot belang om bij warm weer de nodige preventiemaatregelen te volgen om gezondheidsschade te voorkomen.

Drink elke dag twee liter water. Naast water kan je ook vruchtensappen, bouillon, sportdrankjes en melk drinken.

Ga voorbereid op pad: Neem een fles water mee, draag lichtgekleurde kleding van katoen of linnen en iets op je hoofd.

Bescherm je huid: Smeer je in met zonnecrème en breng om de 2 uur een nieuwe laag aan. Is je zonnecrème niet bestand tegen water? Smeer je dan ook telkens opnieuw in wanneer je uit het water komt.

Eet gezond: Groenten en fruit bevatten naast water ook een heleboel vitamines en zouten.

Zoek verkoeling. Maak je gezicht, hals en polsen nat. Neem een lauwe douche, een voetenbadje, leg een natte handdoek in je nek of verstuif water op jezelf met de plantenspuit.

Hou de zon buiten. Zolang de zon schijnt, houd je lamellen en gordijnen dicht. Sluit deuren en ramen. Van zodra de zon onder is, kan je je woning verluchten. Doe zoveel mogelijk ramen open. Als dit niet kan, zorg dan dat zoveel mogelijk ventilatieroosters open staan.

Zet elektrische apparaten uit in huis: elektrische apparaten zorgen voor warmte. Als je apparaten zoals de tv, lampen en computer niet gebruikt, schakel ze dan uit.

Slaap fris. Zorg dat je beddengoed luchtig is, vervang het dekbed door een laken. Ventileer de slaapkamer goed, zonder dat het tocht.

Gebruik een ventilator. Met een ventilator houd je je leefomgeving koel. Zorg wel dat deze niet direct op je gericht staat. Vermijd grote temperatuurverschillen en tocht.

Heeft de hitte jou toch te pakken gekregen en is een ziekenhuisopname nodig?

Dan beschermt je hospitalisatieverzekering je tegen mogelijke medische kosten.

Meer informatie over deze verzekering? Contacteer ons vrijblijvend, we nemen graag de tijd voor je.